ایلان ماسک
ایلان ماسک بازیگر، تهیه کننده، مهندس، طراح صنعتی، مخترع و شخص نامی تجارت در صنایع پیشرفته آمریکایی و جزو ده شخصیت تأثیرگذار جهان است. او متولد ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در پرتوریا، آفریقای جنوبی است.
به علت بنیانگذاری در اسپیس اکس، پیپل و تسلا موتورز سولارسیتی به شهرت رسیده است.
در سن ۱۰ سالگی اولین کامپیوتر شخصی خود، کمودور ویآیسی-۲۰ را خرید و به برنامهنویسی علاقهمند شد و به تنهایی شروع به یادگیری برنامهنویسی کرد. در سن ۱۲ سالگی با فروش بازی کامپیوتری بلستر که شخصاً آن را طراحی کرده بود.
۵۰۰ دلار به دست آورد و بعد از فارغالتحصیلی از دبیرستان، تصمیم گرفت که بدون حمایت خانواده به ایالات متحده مهاجرت کرده و خانه را ترک کند.
مهاجرت:
ایلان ماسک در سال ۱۹۸۹ از طریق بستگان مادرش به کانادا نقل مکان کرد و بعد از اینکه حق شهروندی کانادا را به دست آورد به مونترآل رفت.
در ابتدا به هر شغل کم درآمدی راضی بود و کار میکرد و تقریبا یک سالی بود که با فقر دست و پنجه نرم میکرد.
ایلان در سن ۱۹ سالگی در دانشگاه کوئینز در کینگستون، انتاریو پذیرفته شد.
در سال ۲۰۰۰ با همسر آینده خود به نام جاستین ویلسون که نویسندهای با استعداد بود، آشنا و نتیجه ازدواج ایلان با این شخص.
۵ پسر به نامهای دامیان، گریفین، خاویر، ساکسون و کای بود.
در واقع ایلان ۶ پسر داشت، ولی یکی از آنها در دوران کودکی به دلیل بیماری از دنیا رفت.
در ژوئن ۲۰۰۲، ماسک سومین شرکت خود را در زمینه فناوریهای اکتشاف فضایی با نام اسپیساکس تأسیس کرد.
و همچنین استارلینک اینترنت ماهواره ای را نیز راه اندازی نمود.
همچنین از کارهای مهم او جا گذاری تراشه برای اصلاح صایعه نخاعی به مغز میتوان اشاره کرد.
ماسک مدیرعامل اجرایی و مدیر فناوری بخش هاوتورن شرکت است. اسپیساکس توسعه دهنده و تولیدکننده وسایل نقلیه فضایی با تمرکز بر پیشرفت فناوری موشکی و اولین وسیلههای نقلیه این شرکت موشکهای فالکن ۱ و فالکن ۹ و اولین سفینه فضایی این شرکت دراگن فضاپیما است.
تسلا موتورز:
تسلا موتورز در ژوئیه ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تأسیس شد که این شرکت از همان ابتدای کار، خود را به عنوان اولین سری تولیدکننده وسایل نقلیه الکتریکی معرفی کرد و بنیانگذاران آن در رویای بینیاز ساختن مشتریان از سوخت بنزین به سر میبردند.
ایلان ماسک از حامیان چنین اقدامات آرمانی بود. مستند او در سال ۲۰۱۸ به نام ایلان ماسک: مرد آهنی واقعی ساخته شد.
برای دیدن باقی مطالب به این لینک مراجعه کنید.
برای بازدید از فروشگاه از این لینک استفاده کنید.
هایپرلوپ:
در ۱۲ اوت ۲۰۱۳، ماسک از طرح جدیدی برای انتقال بین لسآنجلس بزرگ و منطقه خلیج سانفرانسیسکو رونمایی کرد. او در ژانویه ۲۰۱۵ از طرحی خبر داد که طی آن مسیری تونل مانند برای حرکت کپسولهایی فوق مدرن حامل مسافران راهاندازی میشود.
کپسولهایی که در این مسیرها به کار گرفته میشوند با سرعت سرسامآور ۱۲۸۷ کیلومتر بر ساعت حرکت میکنند . این یعنی بالاترین سرعتی که تاکنون برای جابجایی افراد بر روی زمین و در قالب سیستم ترابری زمینی ارائه شدهاست. مسافران درون کپسولهای آلومینیومی مخصوصی مینشینند.
هایپرلوپ بر مبنای تکنولوژی مشابهی در قطارهای شناور مغناطیسی است. یک ضربهٔ الکترومغناطیسی به منظور حرکت «غلاف» یا «کپسول» استفاده میشود و یک فشار هوای کم، دستیابی به سرعتهای بالاتر از هر وسیلهٔ ترابری زمینی دیگری را فراهم میسازد.
دو برابر سریعتر:
هایپرلوپ دو برابر سریع تر از یک هواپیما خواهد بود و به هیچ برنامهای محدود نمیشود. ایلان ماسک میخواست کانسپت هایپرلوپ و چگونگی ساخت یک سامانه ترابری کارامد درآیندهای نزدیک را با جری براون، فرماندار کالیفرنیا و باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا به اشتراک بگذارد.
ماسک فکر میکند که هایپرلوپ میتواند جایگزین بسیار خوبی برای برنامههای دولت به منظور ساخت راهآهن با سرعت بالا بین سان فرانسیسکو و لس آنجلس که هزینهای بیش از ۷۰ میلیارد دلار خواهد داشت، باشد. به نظر ایلان ماسک صرف این حجم از بودجهٔ کشور برای توسعهٔ این نوع آهسته از ترابری کار اشتباهی است.
سیستم ترابری هایپرلوپ از پانلهای خورشیدی نصب شده در طول مسیر استفاده میکند. علاوه بر این.وسایل ساخته شده در دیگر شرکتهای ماسک در اینجا هم مفید واقع میشوند: در حقیقت از موتور و قطعات الکترونیکی از تسلا موتورز برای کپسولها استفاده میشود. مهندسان سولارسیتی میتوانند در زمینهٔ پانلهای خورشیدی کمک کنند و اسپیس ایکس هم میتواند موادی که در فضا تست شدهاند را در اینجا هم به اشتراک بگذارد.
حمل ۳ خودرو:
در این کانسپت یک کپسول قادر خواهد بود تعداد ۲۸ نفر را حمل کند و اگر بودجهٔ این پروژه از ۶ میلیارد دلار به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد، یک کپسول باری هایپرلوپ میتواند تا سه خودرو را حمل کند. شتاب شروع این کپسول شبیه به یک هواپیما خواهد بود.
در یک مسیر اولیه ۷۰ کپسول با تأخیر زمانی حداقل ۷۰ ثانیه وجود خواهد داشت؛ فاصلهٔ ایمن بین این کپسولها ۵-مایل (۸٫۰-کیلومتر) خواهد بود. اگر قیمت هر بلیط یکطرفه ۲۰ دلار باشد، دورهٔ بازپرداخت سرمایهگذاری ۲۰ سال خواهد بود و تعداد مسافرانی که سالانه به این صورت حمل میشوند به ۷٫۴ میلیون میرسد.
طبق برنامهریزیها، اولین سامانه ترابری هایپرلوپ در امتداد بزرگراه کالیفرنیا ساخته میشود. ایلان ماسک از امنیت بی سابقهٔ این سامانه برای مسافران، در میان دیگر وسایل ترابری وعده میدهد.
هایپرلوپ برای ترابری:
ماسک معتقد است که گزینهٔ هایپرلوپ برای ترابری شهرستانهای بزرگی که در فاصلهٔ ماکزیمم ۹۰۰-مایل (۱٬۴۰۰-کیلومتر) یکدیگر هستند، مناسب است و برای مسافتهای طولانیتر هم گزینهٔ هواپیما مناسب تر میباشد.
با وجود اینکه ماسک هنوز برای اختصاص زمان کافی برای کانسپت هایپرلوپ آماده نیست، اما همچنان تمایل دارد که از توسعهٔ این نمونهٔ اولیه، سرمایهٔ مورد نیاز را تهیه نماید. ایلان ماسک طراحی هایپرلوپ را تحت یک طراحی منبع باز (اپن سورس) ایجاد کردهاست و به هرکسی اجازه میدهد که با پشتیبانی کامل، این نسخهٔ فعلی را بهبود دهند.
در ۵ ژانویه سال ۲۰۱۵، ایلان ماسک در طول سخنرانی خود در دهمین انجمن سالانهٔ ترابری تگزاس از ایجاد مسیری آزمایشی برای تست بتای هایپرلوپ خبر داد. مکانی در تگزاس به طول ۵-مایل (۸٫۰-کیلومتر). طبق برنامهریزیها قرار است که این مسیر در آینده برای شرکتهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد و گروهی از دانشجویان مهندسی مستعد کپسولهای طراحی خود را تست کنند.
ماسک همچنین برای سازماندهی رقابت و مسابقهٔ سالانهٔ دانشجویی بر سر کپسولهای هایپرلوپ مانند Formula SAE برنامهریزی میکند.
در ۲۶ فوریهٔ ۲۰۱۵، تکنولوژی ترابری هایپرلوپ توافقنامهای را برای شروع ساخت اولین مسیر آزمایشی در مقیاس کامل در کالیفرنیا در سال ۲۰۱۶ و تکمیل ساخت.
ایلان سال ۲۰۱۷ و پذیرش مسافر در سال ۲۰۱۸ امضا نمود. در حال حاضر HTT برای ساخت یک مسیر آزمایشی به ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.
قرار است این طرح حد فاصل سان فرانسیسکو تا لس آنجلس در غرب آمریکا راه اندازی شود. نسخه ویژه حمل مسافران با هزینه ۶ میلیارد دلار و نمونه مخصوص حمل خودروها با صرف بودجه ۷/۵ میلیارد دلار طراحی و ساخته میشود.
توییتر:
ماسک کاربر فعال شبکه اجتماعی توییتر است و بیش از ۸۰ میلیون دنبال کننده دارد.در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲. ماسک بهطور پیوسته خرید مقادیر قابل توجهی از سهام این شرکت را آغاز کرد و در ۱۴ مارس ۲۰۲۲ به ۵ درصد از سهام شرکت رسید.ماسک در ۱ آوریل به مجموع ۷۳٬۱۱۵٬۰۳۸ سهم رسید که ۹٫۱۳ درصد از کل سهام توییتر را شامل میشود.
ارزش آن در آن زمان ۲٫۶۴ میلیارد دلار بود که او را به بزرگترین سهامدار شرکت تبدیل کرد. ماسک در عرض ۱۰ روز از زمانی که سهامش در این شرکت از ۵٪ گذشت، از اطلاعرسانی به اسایسی غافل شد که این امر نقض قوانین اوراق بهادار ایالات متحده است.
هنگامی که ماسک در ۴ آوریل ۲۰۲۲ بهطور عمومی سرمایهگذاری خود را در پرونده ۱۳جی کمیسیون بورس و اوراق بهادار فاش کرد. سهام توییتر بزرگترین افزایش روزانه را از زمان عرضه اولیه اولیه خود در سال ۲۰۱۳ تجربه کرد .زیرا هجوم فعالیتهای تجاری منجر به افزایش قیمت سهام تا ۲۷ درصد شد.
اخراج مدیر توییتر:
افشای اینکه ماسک سهام قابل توجهی در توییتر به دست آوردهاست. به دنبال توئیتهای ماسک در ۲۵ و ۲۶ مارس بود که در آن او تعهد توییتر به آزادی بیان را زیر سؤال برد. گفت که در حال بررسی توسعه یک سایت رسانه اجتماعی رقیب است.
اگرچه این نظرات پس از آن صورت گرفت. قبلاً ۷٫۵ درصد از شرکت را تصاحب کردهاست.
در ۴ آوریل، ماسک با قراردادی موافقت کرد که به موجب آن او به عضویت هیئت مدیره توییتر منصوب میشد.
او را از تصاحب بیش از ۱۴٫۹ درصد از شرکت منع میکرد.اما ماسک تصمیم گرفت پیش از اینکه انتصابش در ۹ آوریل اجرایی شود،به هیئت مدیره نپیوندد.
او در ۲۵ آوریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که ۱۰۰ درصد سهام توئیتر را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خرید. اما این قرارداد را فسخ کرد و سهام این شرکت شش درصد سقوط کرد.
توئیتر نیز از او به دلیل فسخ این قرارداد شکایت کرد.
در اکتبر ۲۰۲۲ مجدداً پیشنهاد خرید توئیتر به قیمت ۵۴٫۲ دلار بهازای هر سهم از سوی ماسک مطرح شد. نهایتاً در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲ این معامله با مبلغ ۴۴ میلیارد دلار نهایی شد. ماسک پس از خرید، بلافاصله مقامات اجرائی توئیتر، از جمله پاراگ آگراوال، مدیرعامل این شرکت را اخراج کرد.